رویکرد :
بر اساس سیاستها و استراتژیها و بخشنامه های هیئت وزیران و وزرات نیرو ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین سیاستها و استراتژیهای شرکت در کمیته راهبری تحول اداری مبنی بر بکارگیری برنامه های تحول اداری جهت مشارکت کارکنان و توانمندسازی آنان مقرر گردید که :
- نظرسنجی از کارکنان پيرامون رضايت مندی شغلی در زمينه های اداری , دريافت تسهيلات , خدمات رفاهی , تعهد سازمانی , امنيـت شغلی , حقوق و مزايا و ...
نظرسنجی ازکارکنان در زمينه های انگيزشی مانند بسترسازی مشارکت آنان , خلق فرصتهای مساوی و قدردانی از ايشان و ...
- انجام نظرسنجی ها طبق الگوهای صحيح علمی , دريافت نظرات کارکنان از سوابق نمايندگان منتخب در جهت بهبهود برنامه های منابع انسانی و افزايش رضايت مندی ايشان .
- توانمندسازی کارکنان از طریق اجرای دوره های آموزش طبق دستورالعملها و ضوابط
- با توجه به بندهای (3،5، و 8 ) مصوبه شماره 430/ 13 .ط مورخ 15/12/79 شورای عالی تحول اداری موضوع « طرح استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات » وبخشنامه شماره مورخ سال 81 وزارت نیرو و همچنین حمایت مدیران عالی شرکت برق منطقه ای از استقرار مدیریت مشارکتی (ر.ک.1404 ) ، لذا بدنبال بستر سازی فرهنگی که در سال 82 صورت گرفت فاز استقرار و پیاده سازی نظام پیشنهادات در سال 83 آغاز گردیده است .
- با عنایت به جایگاه کارگروهی ، تشویق و توسعه کارهای گروهی از ارکان هدایت شرکت به سمت تعالی و برنامه های نظام تحول اداری می باشد که در این راستا کمیته هایی در شرکت تعریف شده که هر کمیته طبق دستورالعمل و کارگروهی مربوطه در شرکت فعالیت می کنند مثل: کمیته های تحول اداری ، نظام پیشنهادات ، حوادث و سوانح غیر مترقبه ، مدل تعالی سازمانی و مصاحبه و کمیسیون مناقصات و ..... همچنین پروژه هایی که در دفتر تحلیل و بهبود سیستمها جهت بهبود مستمر فرایندها تعریف شده است بر اساس تصمیم گیری کمیته های ذکر شده می باشند که عبارتند از پروژه IMS ، EFQM ، نظام پیشنهادات که هر کدام دارای دستورالعمل و کارگروهی مربوطه به خود می باشند .
استقرار :
در زمینه استفاده از نظرسنجی و سايراشکال بازخورد از کارکنان درامورمختلف سازمان :
تهيه و تدوين و توزيع پرسشنامه های کلی و تخصصی در زمينه ها و عوامل افزايش رضايت شغلی ( نمونه پرسشنامه ) و مصاحبه های شفاهی .
دريافت و جمع آوری اطلاعات و مکانيزه کردن آنها , تجزيه و تحليل اطلاعات , دسته بندی , شناسائی درصد رضايت مندی و عوامل آن برای تصميم گيری مرتبط .
انتخاب مشاور متخصصين خارجی و داخلی برای تهيه و تدوين پرسشنامه .
ايجاد زمينه لازم برای معرفی نمايندگان کارکنان به ويژه دربخش شغلی 70000 و 80000 و به شرکت و صدور ابلاغ جهت انتخاب و معرفی آنان به شرکت و صدور ابلاغ جهت آنان توسط اداره کل کار و اموراجتماعی محل
نظرسنجی از معاونين و مديران شرکت پيرامون عملکرد سياستهای کلان شرکت و هماهنگی با کليه دفاتر منابع انسانی
انجام نظرسنجی های دوره ای برای کسب نظرات و بازخورد عملکرد معاونت منابع انسانی درجهت بهبود فعاليت های جاری و مستمر
هماهنگی با روابط عمومی در راستای طرح تکريم ارباب رجوع و مشتری مداری
در زمینه مشارکت کارکنان و توانمندسازی آنان اقدامات ذیل صورت پذیرفت :
- نیاز سنجی آموزشی
- اجرای دوره های آموزشی
- برگزاری دوره های آموزشی قرآن ،زبان انگلیسی،فناوری اطلاعات،اتوماسیون اداری و سمینارهای آموزشی - تخصصی
- آموزش از طریق اجرای دوره های طرح رشد و ارتقاء
جهت مشارکت پرسنل در امور سازمان :
اجرای نظام پیشنهادات تهیه و بهمراه آئین نامه ها و دستورالعملهای اجرایی در کمیته راهبری تحول اداری مطرح و مورد CPM تصویب قرار گرفت . از شرکتهای برق منطقه ای تهران ، فارس ،خراسان و مازندران در زمینه نظام پیشنهادات ترازیابی بعمل آمد . مجوز اجرای نظام پیشنهادات و همچنین برگزاری انتخابات اعضاء شورای مرکزی از مدیر عامل شرکت اخذ و انتخابات برگزار گردید . . آراء ماخوذه در حضور نمایندگان واحدهای مختلف قرائت شد و در نهایت 7 نفر منتخب گردیدند . 6 نفر عضو انتصابی توسط مدیر عامل به دبیرخانه نظام پیشنهادات معرفی شدندو اولین جلسه شورا بمنظور سیاستگذاری و شروع عملی نظام برگزار گردید. بروشوری بمنظور آشنایی کارکنان با نظام پیشنهادات و با هدف آمادگی پرسنل جهت اجرای نظام آماده و در اختیار همه همکاران قرار گرفت . فرمهای ارائه پیشنهادات ،اعتراض و درخواست بررسی مجدد ،اجرای طرح پیشنهادی تهیه و توزیع شد .
جهت تشویق و توسعه کارهای گروهی در سازمان :
تهیه دستورالعمل کمیته برنامه های نظام تحول اداری در خصوص سیستمهای یکپارچه مدیریتی IMS که اساس آن حفظ و نگهداری و بهبود مستمر می باشد ، تعیین اعضای گروههای کاری در خصوص پروژه سیستمهای یکپارچه مدیریتی و آموزش کار گروهی TEEM WORKING که در قرار داد استقرار سیستم مذکور دیده شده است . شناسایی فرایندها ، فعالیتها و گروههای کاری در سیستم مدیریت کیفیت ، شناسایی جنبه های زیست محیطی در ISO 14000 ، شناسایی ریسک و خطرات محیط کار در OHSAS 18000 . شناسایی عارضه مربوط به فرایند در خصوص پروژه عارضه یابی که اجرای آن همزمان با اجرای پروژه IMS می باشد . انجام مراحل ارزیابی عملکرد تیمهای کاری و پرداخت پاداش ایزو در سال 83 . تعیین گروههای کاری و تهیه و تدوین دستورالعملهای هر گروه در خصوص استقرار کالیبراسیون و تعیین اعضای تیم ممیزی داخلی در واحدهای مالی و پشتیبانی و بهره برداری .
- تهیه دستورالعمل فرایند نظام پیشنهادات و تشکیل کمیته های بهبود مستمر و تعیین اعضای گروههای کاری و برگزاری سمینارهای مربوطه با هماهنگی واحد آموزش
- در خصوص 5S کارگاه آموزشی برگزار گردید ، تعیین اعضا و گروههای کاری در خصوص 5S در واحدهای مالی و پشتیبانی و بهره برداری انجام گرفت
- در خصوص استقرار مدل تعالی سازمانی EFQM اعضای گروههای کاری جهت اجرای مدل آموزش کارگروهی و برگزاری سمینارها و همچنین اظهارنامه ها توسط گروهها انجام گرفت . همچنین پاداش EFQM در سال 84 توسط کمیته راهبری تحول اداری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت .
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
ایمیل :
نظر :